تبلیغات
دکتر حق شناس - چرا وزارای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،دولت مستعجل اند؟!!

طراحی


پنجشنبه 6 آبان 1395
محمدجواد حق شناس نظرات ()

چرا وزارای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،دولت مستعجل اند؟!!

کلمات کلیدی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی , حجت الاسلام ذوعلم , دکتر کوثری , دکتر بنیانیان ,


این هفته، برنامۀ زاویه در تلاطم اخبار و گزارش‌های مختلف در رابطه با استعفای اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد، چرایی این وزارتخانۀ پرمسئله و پر حاشیه را به باب مناظره و بحث گذاشت! زاویه که در عنوان برنامۀ خود این سوال را مطرح کرده بود: “چرا وزرای ارشاد دولت مستعجل‌اند؟” مهمانانی مرتبط با موضوع فرهنگ و وزارتخانۀ فرهنگ و ارشاد را به برنامه فراخواند: آقایان جناب دکتر محمد جواد حق شناس (معاون وزیر ارشاد دولت اصلاحات)، دکتر حسن بنیانیان، حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم و دکتر مسعود کوثری (استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران).


در ابتدا با نظر به عنوان موضوع، مجری برنامه سوال آغازین را با توجه به ساختار پرمشکل و متناقض وزارت ارشاد شروع کردند و از چرایی این مشکلات و تناقضات پرسیدند!

دکتر حق شناس به عنوان اولین سخنران، ابتدا مختصری دربارۀ تبارشناسی وزارت ارشاد و تاریخچۀ شکل‌گیری و تحولات بعدی آن بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرده و از نهادهای مرتبط با وزارتخانه مثل سازمان اوقاف، حج و زیارت و میراث فرهنگی سخن گفته و عناصر محوری فعالیت‌های وزارتخانه را حوزه‌های مهم فرهنگ و هنر معرفی نمودند. همچنین به ایجاد شورای انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست‌گذار آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی و ورود آن در بحث فرهنگ اشاره کردند که در واقع، این شورا بر اساس نیاز‌های فرهنگی برخاسته از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی شکل گرفت و بخش مهمی از سیاست‌گذاری‌ها در حوزۀ فرهنگ در سطح جامعه را عهده‌دار شد! در مجموع به زعم ایشان گسترش اندازه  و دامنۀ تعریف و فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد و توسعۀ نهادهای وابسته به آن و به تبع آن افزایش دامنۀ مسئولیت‌های موجود در وزارتخانه باعث شد سطح توقعات از این وزارتخانه بالا رود و اقشار مختلف جامعه اعمّ از مردم عادی تا نخبگان حوزه‌های فرهنگ و سیاست و در سطحی بالاتر نظام حاکمیت انتظاراتی خاص خود و معطوف به رویکردهای خود از وزارتخانۀ فوق داشته باشند و این باعث سردرگمی در انجام وظیفه و مسئولیت شد، زیرا وزارتخانه به دلیل این بزرگ‌شدگی، دیگر قادر نبود مسیر و جهت حرکت خود را مشخص کند و بداند باید به سمت چه رویکرد و گرایش یا کدام قشر یا اقشار جامعه برود و چه کسی یا کسانی یا نهادهایی را راضی نگه دارد!!!

سپس مجری برنامه نظر حجت الاسلام دکتر ذوعلم به عنوان دومین سخنران را دربارۀ ساختار خودشکن وزارت ارشاد و ممنوعیت‌های بسیاری که بر سر راه فعالیت‌های آن وجود دارد جویا شدند که ایشان پاسخ دادند: از یک وجهی وزارت ارشاد گسترۀ مهمی از فعالیت‌های فرهنگی و غیرفرهنگی، اصطلاحاً از کتاب تا کباب، را شامل می‌شود که این صرفاً به دلیل گسترده بودن این وزارتخانه نیست، زیرا خیلی وزارتخانه‌های حساس دیگر مثل آموزش و پرورش نیز همین وضع را داشته‌اند و لذا گسترده بودن توقعات از این وزارتخانه هم نمی‌تواند از دلایل شکنندگی آن باشد، سپس به محتوای برخی مطالب پخش شده در سرمقالۀ اول برنامه که تصور می‌کردند موضع عوامل زاویه بوده باشد، اشاره و درصدد نقدشان برآمدند، مثلاً بحث خانه تکانی در وزارتخانه، که مجری برنامه خاطرنشان کردند که مطالب سرمقاله نقل قول کارشناسان فرهنگ و هنر و سیاست جامعه بوده نه موضع عوامل زاویه و جناب دکتر ذوعلم نیز با پذیرش این مطلب، هر گونه خانه تکانی را انکار کرده و اشاره کردند که وزارت ارشاد گاهی به طور کامل سیاست‌گذار محض بوده و در موارد مشخصی اجتهاد نموده مثلاً پخش یا عدم پخش فلان فیلم و یا برخی جاها خود را صرفاً مجری دانسته و در برخی موارد دیگر هم مثل تبلیغ ارزش‌های اسلامی نظام خود را کنار کشیده و این وظیفه را به بخش‌های دیگر جامعه تسرّی داده است! و این حاکی از عدم تعریف هویتی معین و مشخص برای وزارتخانه بوده که باعث شده خودش را فاقد هویت مشخصی بداند و به خصوص نهادهای بالادست مثل شورای انقلاب فرهنگی که عامل اصلی سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی در سطح کشور است، خودش را به وزارت ارشاد تحمیل کند، در مقابل این وزارتخانه هم به دلیل همان عدم هویت مشخص، گاهاً اظهار تمکین کرده و راه خود را جدا نموده است! لذا کارگزاران فرهنگی علیرغم اینکه اتفاقاً در حاشیه هم نیستند، اما باید بیشتر مورد توجه باشند و جدی لحاظ شوند، افزون براین، بحث بودجه و کم بودن آن، که در سرمقالۀ برنامه هم عنوان شد، چندان نمی‌تواند تأثیرگذار بوده باشد و فراتر از بحث‌های مالی، نسبت وزارتخانه در حیطه زمامداری حاکمیت مطرح است!

لینک خبر