تبلیغات
دکتر حق شناس - آشفتگی اصولگرایان از تغییرات کابینه

طراحی


شنبه 8 آبان 1395
محمدجواد حق شناس نظرات ()

آشفتگی اصولگرایان از تغییرات کابینه

کلمات کلیدی : اصولگرایان , فراکسیون امید , مجلس شورای اسلامی , روحانی ,


زهره دیانی : محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به سئوالات «روزان» درباره تغییرات کابینه پاسخ داده است. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:


* تغییر کابینه اگرچه با استعفای سه وزیر صورت گرفت اما شکل‌گیری همزمان این اتفاق، شائبه انتخاباتی بودن آن را قوت بخشید. شائبه‌ای که بی‌تردید نشأت گرفته از موافقت صریح دکتر روحانی با این استعفاها بود. شما به عنوان یک فعال سیاسی چقدر انگیزه انتخاباتی را در انجام این تغییرات دخیل می‌دانید؟
من فکر می‌کنم اصل این سخن،سخن نابجایی است. علی‌القاعده رئیس‌جمهوری که یک دوره از مردم رای گرفته است و در کشور ما حداقل شاهدیم تمام روسای جمهور از سال ۱۳۶۰تاکنون دراین چارچوب عمل کرده‌اند و با تلاش مستمر خود توفیقاتی به دست آورده‌اند و توانستند دو دوره رئیس‌جمهور باشند، این موضوع به یک سنت تبدیل شده است. بنابراین اینکه یک رئیس‌جمهور تلاش کند و بخواهد آرای افکارعمومی را با خود همراه کند تا در مرحله دوم ریاست جمهوری به کارش بیاید نه تنها امر مذمومی نیست، بلکه پسندیده نیز هست.
به هرحال مگر ما این ادعا را نداریم که در انتخابات مردم تعیین کننده آرا هستند، مردم می‌فهمند، درک دارند و درست تصمیم می‌گیرند. اگر مبنا به این باشد که رئیس‌جمهور در این تغییرات نگاهش به مردم و رضایت آنها باشد باید از این مسئله استقبال کرد و به رئیس‌جمهور امتیاز مثبت داد. نه اینکه آن را منفی دانست و برایش سازهای ناکوک، کوک کرد. من فکر می‌کنم کسانی که چنین مبنایی را پیش گرفته‌اند اصولا نسبتی با رای مردم و اهمیت رای مردم در انتخابات ندارند. اینها فقط احساس می‌کنند چیزی که مهم است رضایت خاطر اقلیتی است که علی القاعده باید برای کسب رضایت آن اقلیت، اکثریت و عموم مردم را فدا کرد. در آن تفکر خیلی مهم نیست یک میلیون معلم چه خواسته‌ای دارند یا نیروهای جوان دل در گرو وزارت ورزش دارند و موفقیت ورزشکاران و تیم‌های ورزشی در سطح منطقه و آسیا برای جوانان حائز اهمیت است و در وزارت فرهنگ و ارشاد، میلیون‌ها ایرانی دل در گرو این وزارتخانه دارند و برایشان مهم نیست هنرمندان، نخبگان و صاحبان اندیشه و فرهنگ در آنجا بتوانند حداقل رضایتی را برای حضور و فعالیت داشته باشند.
* فارغ از مباحث انتخاباتی این تغییرات شما هم معتقدید تغییراین سه وزیر ضروری بود؟
باتوجه به اینکه ما در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش شاهد نارضایتی‌هایی بودیم که این نارضایتی حتی به سطح مجلس و مردم کشیده شد و حتی منجر به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم شد، بنابراین این تغییر در پاسخ به همان نارضایتی هاست. در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد هم به نظر من اگر اختیار به دست شخص رئیس‌جمهور بود ما شاید این تغییر را در این زمان مشاهده نمی‌کردیم اما بنا بر مصالحی تصمیم به این تغییر گرفته شد. طبیعی است این مصالح مورد توجه رئیس‌جمهور بوده و ایشان به این نتیجه رسیده که اصلاحات را در یک بسته تغییراتی که سه وزیر درآن حضور داشته باشند، پیگیری کنند.
* باوجود اینکه این نارضایتی‌ها در سه سال اخیر مورد تاکید اصولگرایان هم بوده و مدام به دولت ایراد می‌گرفتند اما چرا وقتی آقای روحانی برای انجام اصلاحات روی این سه حوزه دست گذاشت، اصولگرایان از این تغییرات احساس نگرانی کردند و این‌قدر آشفته شده‌اند؟
چون این تغییرات اگر همراه با تدبیر و همراهی مجلس باشد می‌تواند فضایی از امید و اراده برای بهبود وضعیت مخاطبین خاص این وزارتخانه‌ها در سطح جامعه را در به دنبال داشته باشد، بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که در حوزه رقیب که تلاش می‌کند دوره ریاست جمهوری آقای روحانی تک دوره‌ای شود تغییرات آقای روحانی برایشان خوشایند نباشد.
* با این تفاسیر، شما براین باورید که تغییرات صورت گرفته در کابینه در سبد رای آقای روحانی تاثیر خوبی خواهد داشت؟
به نظر من قطعا تغییرات دراین سه حوزه در آرای آقای روحانی موثر است. این مسئله نشان می‌دهد ایشان بیشترین توجه را به افکارعمومی و اثراتی که این تغییرات بر افکارعمومی می‌گذارد،داشته است.
* سئوال دیگری که درباره اقدام رئیس‌جمهور مطرح است این است که چرا آقای روحانی سه گزینه‌ای را مجددا به مجلس معرفی کرده که قبلا از مجلس رای اعتماد نگرفته‌اند، خصوصا آقای دانش آشتیانی که به نظر می‌رسد شانس کمتری برای جلب نظر نمایندگان داشته باشد؟
به نظر می‌رسد این کار رئیس‌جمهور به نوعی تاکید بر نظر اولیه خودش است. آقای روحانی نشان داده‌اند وقتی به نظری می‌رسند سعی می‌کنند نظرشان را پیش ببرند. معرفی دوباره وزرایی که قبلا رای نیاورده‌اند به این مجموعه، شاید به نوعی نشان از استقامت ایشان بر نظر و دیدگاهشان باشد.
* بعضی از نمایندگانی که در مجلس نهم نقش تخریبی این وزرا را برعهده داشتند در مجلس دهم هم حضور دارند با وجود این نماینده‌ها، معتقدید این سه وزیر شانس رای آوری دارند و فراکسیون امید قدرت مقابله با این دلواپسان را دارد؟
به نظر من هرسه نفر رای می‌آورند. فراکسیون امید به عنوان قوی‌ترین فراکسیون مجلس نشان داده همراه دولت است. امیدواریم دولت هم بتواند در تعامل با فراکسیون کار کند. شاید مناسب بود در این فضا همکاری و همراهی دقیق‌تری انجام می‌داد. به هرحال من امیدوارم روز رای‌گیری، رئیس‌جمهور با حضور در مجلس بتواند فضای همکاری بین دولت و مجلس را از دوام بیشتر برخوردار کند.
* باتوجه به اینکه به بخش‌های اقتصادی دولت هم انتقادهایی می‌شود چقدر اصلاحات در این حوزه‌ها را ضروری می‌دانید؟
ما باید در یک یا دو وزارتخانه یا بخش‌های دیگر دولت هم شاهد تغییرات می‌بودیم؛ یکی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که اگر این تغییرات اتفاق می‌افتاد خوب بود و دیگری حوزه رسانه‌ای دولت است که از دو سال پیش مورد تاکید همه بوده است که وضعیت خوبی ندارد. از سوی دیگر حداقل در سطح استانداری‌ها می‌طلبد ۴۰ تا۵۰ درصد استانداری‌ها دچار تحول شوند و بتوانند نیروهای کارآمدتر و با انگیزه‌تر و معتقدتری به برنامه‌های رئیس‌جمهور و دولت داشته باشند تا در یک سال آینده تحرک وافی و کافی در سطح مناطق و استانها انجام دهند.
* عدم تغییر در حوزه‌هایی که ذکر کردید به زیان دولت تمام نمی‌شود؟
قطعا دولت دچار اشکال می‌شود. خصوصا در معاونت سیاسی وزارت کشور که ما شنیده‌ایم احتمال تغییر وجود دارد فکر می‌کنم اتفاق مثبتی باشد. به دنبال آن، تغییر ۵۰ درصدی استانداران هم اثر مثبتی در سطح استانها به دنبال خواهد داشت.
* اما چرا خیلی از سیاسیون با وجود انتقاد به تیم اقتصادی دولت همچنان بر حفظ این ترکیب اعتقاد دارند، آقای نوبخت هم تاکید براین حمایت دارند علت این تاکید دولت چیست؟
باید خودشان بیان کنند. من فکر می‌کنم دوستانی که در خارج از دولت هستند وظیفه دیدن و هشدار دادن را دارند دولت علی‌القاعده به‌خوبی می‌داند که این هشدارها از سر دلسوزی و کارشناسی است. بنابراین اگر به این تذکرها توجه داشته باشد قطعا آسیب کمتری می‌بیند.
* جدای از انتقادهایی که به عملکرد وزارتخانه‌ها می‌شود گلایه‌هایی نیز از عدم تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور درباره حضور زنان در کابینه مطرح است، پاسخ شما به این انتقادها چیست؟
ما از همان ابتدا هم گفتیم اینکه انتظار داشته باشیم زنان در کابینه حضور داشته باشند در آن مقطع شاید انتظار کارشناسانه‌ای نبود. ما باید کمک کنیم زنان در رده‌های مدیریتی حضور پیدا کنند. وقتی زنان را در رده‌های مدیریتی پایه و میانی و عادی نداشته باشیم نمی‌توانیم آنها را در کابینه داشته باشیم. ما باید این فرصت را برای زنان فراهم کنیم تا فرضا در میان ۴۰۰ پست فرمانداری حداقل ۲۰ درصد آن به زنان اختصاص داده شود یا در میان ۵ هزار مدیریت اداره کل حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد آن به زنان اختصاص پیدا کند. وقتی این اتفاق افتاد آن وقت راحت می‌شود از میان این مجموعه به تعداد قابل توجهی مدیران با تجربه‌ای برسیم که بتوانیم آنها را در سطوح عالی‌تری مثل معاونین وزارتخانه‌ها داشته باشیم. از این زنان می‌شود برای حضور در کابینه استفاده کرد وقتی این اتفاق هنوز در کشور ما نیفتاده است شما نمی‌توانید از آقای روحانی انتظار داشته باشید که از زنان در کابینه استفاده کند. من فکر می‌کنم ما در این حوزه در مسیر درستی پیش نرفته‌ایم. در ابتدای شکل‌گیری دولت یازدهم آقای روحانی باید از وزرا می‌خواست در سطح مدیران میانی و پایه درصدی را به زنان اختصاص دهند تا این بخش از جامعه رشد کند و از میان آنها بتوانیم نیروهای شایسته‌ای برای کشور در اختیار داشته باشیم.

لینک خبر