تبلیغات
دکتر حق شناس - راه علاج رسانه‌های دولت وتیم رسانه‌ای آن

طراحی


یکشنبه 26 دی 1395
محمدجواد حق شناس نظرات ()

راه علاج رسانه‌های دولت وتیم رسانه‌ای آن

کلمات کلیدی : رسانه , نهاد ریاست جمهوری , دولت یازدهم ,




دولت یازدهم در بعد مدیریت و برنامه‌ریزی رسانه‌ای توان دفاع از خود را ندارد. بخشی از ناكارآمدی‌ به درون ساختار دولت باز می‌گردد. درمقابل هجمه‌های رسانه‌ای مخالفان به دولت اتفاقا دولت دست و پابسته نیست، اما زمانی كه نمی‌تواند از امكانات خود به نحو مطلوب استفاده كند، نباید انتظاری بیش از این داشته باشد. این ضعف دولت را می‌رساند كه با عملكرد غیر قابل قبول رسانه‌ای خود امكان دفاع از خود را سلب كرده است. اگر آن زمان كه رسانه‌های مخالف دولت سیاست‌ها، عملكرد و دستاوردهای دولت را زیر سوال می‌بردند با قدرت با آنها مقابله می‌شد، اكنون دیگر این رسانه‌ها به خود جرأت و جسارت نمی‌دادند كه هر عمل دولت را درست یا نادرست به زیر تیغ تند انتقاد بكشانند. اگر تیم رسانه‌ای دولت مقداری از انفعال خارج می‌شد و به نحو احسن كار می‌كرد، اكنون هم این حملات به دولت كمتر و هم دستاوردهای آن به‌طور مطلوب‌تری به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌شد. علت اینكه دولت نمی‌تواند در مقابل هجمه مخالفان از خود دفاع كند به‌عهده نهادهایی است كه در زیرمجموعه دولت كارمی‌كنند. باید ساختار رسانه‌ای دولت تغییر ویا حداقل اصلاح شود و به امكاناتی كه در حوزه رسانه دارد، توجه كافی شود، دولت در این عرصه كمبودی ندارد كه بخواهد از این جهت ابراز ناراحتی و شكایت كند. بخش عمده مشكلات رسانه‌ای به ساختار داخلی می‌گردد. آقای روحانی به تنهایی بار تیم رسانه‌ای خود را به دوش گرفته و از این باب تنها كسی كه نمره قبولی در دولت می‌گیرد، خود آقای رئیس‌جمهور است كه بیش ازحد انتظار ظهور و بروز دارد. تیم رسانه‌ای دولت پنج شش ضلع دارد؛ از خود سخنگو گرفته تا خبرگزاری رسمی دولت، روزنامه رسمی دولت، افرادی كه در نهاد ریاست‌جمهوری مستقرند و حوزه‌هایی كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه‌ها را ساختاردهی می‌كنند، در كنار هم تیم رسانه‌ای را شكل می‌دهند. در این تیم باید به نوعی باز نگری شود و مسئولان به جای اینكه به حوزه دفاع ورود كنند، باید وارد حوزه تحلیل و عمل دقیق و تغذیه جامعه شوند.

 لینک خبر